Venüs’ün Atmosferinin Gündüz Kısmında Oksijen Tespit Edildi

Güneş Sistemi içerisinde yer alan gezegenler ortasında en dikkat alımlı olanlardan biri kuşku yok ki Venüs. Dönüş tarafının aykırı olması, zehirli atmosferi ve yüksek sıcaklığı nedeniyle Venüs, pek çok gizemi barındırmaya devam ediyor. Yeniden de gezegen hakkındaki bilgilerimiz gün geçtikçe artıyor.

Venüs’te atomik oksijen bulundu

Almanya’da bulunan Deutches Zentrum Für Luft-und Raumfahrt (DLR) tarafından yürütülen çalışmalarda, Venüs’ün atmosferinin Güneş’e bakan kısmında atomik oksijen tespit edildi. Reaktif bir oksijen çeşidi olan atomik oksijen böylelikle Venüs’ün atmosferinin ışık alan kısmında birinci kez tespit edildi. Atomik oksijen, tek başına duran tepkiye hazır oksijen atomudur. Bizim soluduğumuz hâlinde ise oksijen iki atomdan bir ortaya gelen bir bileşiktir.

Venus Express isimli uzay aracından gelen dataları inceleyen bilim insanları, gezegenin atmosferinde yerden 90-120 kilometre kadar yükseklikte atomik oksijen bulunduğunu keşfetti. Oksijenlerin yoğunluğu ise santimetreküp başına 100 ilâ 1000 parçacık ortasında değişiyor. Bu ölçü, bizim gezegenimizin atmosferindeki oksijen yoğunluğundan çok daha düşük.

Araştırmacılara nazaran atomik oksijen birkaç farklı sistemle ortaya çıkmış olabilir. Bu olasılıklar ortasında gezegendeki karbondioksit ve suyun Güneş ışığı ile parçalanması yer alıyor. Bir öbür mümkünlük ise gezegen yüzeyindeki kayaların ve minerallerin tepkiye girmesi. Bazen tepkiler sonucunda artık husus olarak oksijen dışarıda kalabiliyor.

Bilim beşerlerine nazaran atomik oksijenin varlığı, Venüs atmosferi üzerinde değerli bir rol oynayabilir. Örneğin bu oksijen, atmosferdeki öteki element ve bileşiklerle tepkiye girerek gezegenin iklimini ve kimyasını etkileyebilir. Nature Communications’ta yayımlanan araştırma, gelecekte Venüs’ü ve Dünya ile olan farklarını daha kolay anlamaya da yardımcı olacak.

Kaynak; https://www.webtekno.com/venus-atmosfer-oksijen-tespit-edildi-h138485.html